понеделник, 31 август 2009 г.

Боливуд прониква в Холивуд със сделки за $1 млрд.
Над 1200 филма произвежда на година индийската киноиндустрия 
30.05.2008 19:54:48

Рис Блейкли, Бомбай Индийският милиардер индустриалец Анил Амбани стартира инвазията си в Холивуд чрез поредица от сделки с първокласни актьори като Джордж Клуни, Никълъс Кейдж, Том Ханкс и Брад Пит. Контрактите са на обща стойност $1 млрд. На филмовия фестивал в Кан стана ясно, че „Рилайънс биг“, звеното за развлекателна продукция на контролираната от Амбани „Анил Дирубай Амбани груп“, е постигнало договорености с редица продуцентски къщи в опит да стане един от най-големите конгломерати в забавната индустрия. Сред партньорите в споразуменията са „Сатурн пръдъкшънс“ на Никълъс Кейдж, „Джей Си 23“ на Джим Кери, „Смоукхаус пръдъкшънс“ на Джордж Клуни, „1492 пикчърс“ на Крис Кълъмбъс, „Плейтаун пръдъкшънс“ на Том Ханкс и „Би ентъртейнмънт“ на Брад Пит. Освен със софтуера и стоманата пробив и с киното Взети заедно, тези сделки представляват най-голямото навлизане на западния медиен пазар от индийска компания. Така огромното количество пари, което холивудските продуцентски къщи наляха в индийската филмова индустрия през последните месеци на практика се върна обратно. Ходът идва във време, когато Холивуд е застрашен от дефицит във финансирането. В резултат на глобалната кредитна криза акционерният капитал почти пресъхна и големите американски киностудиа трескаво търсят нови източници на финансиране, казват анализаторите на индустрията. Основните играчи в Холивуд също са нетърпеливи да стъпят на индийския медиен пазар, който според предвижданията между 2007 г. и 2012 г. ще расте с 18% годишно. Данните са от доклад на „Прайсуотърхаус купърс“ и Асоциацията на индийската търговска и индустриална камара. Амит Кана, председател на „Биг ентъртейнмънт“, заявява, че през следващите две години ще бъдат създадени около 30 сценария, от които поне десет ще бъдат филмирани. „Сключените сделки имат потенциал да създадат филми за $1 млрд“, казва още той. По данни на „Ернст енд Янг“ Индия е най-големият производител на филми в света с 1100 завършени продукции годишно и 3,7 млрд. продадени билета. Индийският пазар е двойно по-голям от този на Съединените американски щати. 25% ръст на продажбите през 2007 г. „В Индия влиянието на киното е многократно по-силно от това на книгите и вестниците, взети заедно”, казвал някога министър-председателят Джавахарлал Неру. От 1912 г., когато в Боливуд е сниман първият филм (в Холивуд е само две години по-рано), до ден днешен огромни опашки се вият пред касите за билети за кината в Индия – над 15 милиона души всеки ден влизат в киносалоните, където билетите са едни от най-евтините в света. През 2007-а киноиндустрията в Индия е отчела 25% ръст на продажбите в сравнение с предходната година и е генерирала общо $2,5 млрд. Студиата в Бомбай пускат кавалкада от романтични мелодрами и произвеждат над 800 т.нар. masala филми с бюджет от общо $300 милиона долара годишно (по-малко, отколкото струваха „Титаник“ и „Воден свят“). Индийските филми продължават по традиция повече от три часа. Печалбите на Боливуд достигат над 3,5 млрд. долара годишно и се очаква да нараснат със 120% в глобален план в следващите три години. Причината за това е много проста – освен в Югоизточна Азия индийските филми имат много свои фенове и в САЩ и Великобритания, където има големи индийски колонии, както и сред ромите в Югоизточна Европа, до Танзания, Израел и Камбоджа. „Рилайънс биг“ определи бележитата си сделка като оповестяване на мащаба и потенциала на нарастващото културно влияние на Индия. Компанията обаче отхвърли твърденията, че се надява да измести утвърдените продуцентски къщи на Холивуд. Кана заявява: „Не сме тук да се състезаваме, а да си сътрудничим. В глобалната филмова индустрия настъпват сериозни промени и нашето желание е да сме техният авангард.“ Няколко холивудски играчи са спрели интереса си на индийския пазар. Наскоро „Дисни“ увеличи дела си в „Ю Ти Ви“, едно от водещите киностудиа на Боливуд. Миналата година пък „Сони пикчърс“ пусна първия си хинди филм „Саавария“. „Уорнър“ ангажира индийски актьори и режисьор за първата си индийска продукция „Направено в Китай“, чиято премиера ще е по време на олимпийските игри в Пекин. Джордж Сорос вече инвестира 100 млн. долара Ако актьорите в проектите на „Рилайънс“ са юридически обвързани с големи холивудски студиа, тези студиа ще имат решаващата дума за разпространението и прожектирането на филма, заявяват от компанията. „В други случаи можем да сме съпродуценти, частични продуценти или разпространители, за всеки филм финансовият модел ще е различен“, добавя Кана. През февруари Джордж Сорос инвестира $100 млн. в развлекателния бизнес на „Рилайънс“, като взе дял от 3% от оценената на $3 млрд. компания. Смята се, че оттогава „Рилайънс“ е провела преговори с няколко големи инвеститори, в т. ч. американската инвестиционна компания „Кей Кей Ар“ и „Абу Даби инвестмън оторити“. Изобщо филмите на Боливуд се радват на добър прием в Съединените щати. Факт е, че в края на 2005 г. „Ияш Рая филмс“ – една от най-големите индийски продуцентски къщи, обяви, че на американския пазар индийските филми „печелят“ над 100 млн. долара годишно – от прожекции, видеопродажби и филмов саундтрак (традицията в Индия е музиката към филмите да се пуска преди премиерата). От индийските филми в САЩ се прави много повече бизнес, отколкото от които и да е други, отбелязва и изследване на Internet Movie Database, организацията, която изследва боксофисите в над сто страни по света.

Няма коментари:

Публикуване на коментар