понеделник, 23 ноември 2009 г.

Счетоводни фокуси 

С едно драсване на химикалката някои US компании изглеждат по-стабилни отколкото са

От Мара дер Хованесян, BusinessWeek 
Инструменти
Изпрати на приятели 
разпечатай 

Балонът на счетоводните номера се издига на всеки няколко години. По времето на дотком бума трикът бе да се осчетоводят виртуални приходи. След технологичния срив на мода беше бърникането на разходите. Сега одитори и анализатори се безпокоят, че закъсалите компании действат безотговорно при оценяване на активите и управлението на капиталите. Тези игри с цифрите, които разчитат на познати техники, засега са най-тревожни. Компании с агресивни счетоводни тактики не само раздуват печалбите и паричните си потоци, а може би крият истинската финансова картина от кредиторите, за да не загубят кредитиране и други животоспасяващи средства за бизнеса. Нови счетоводни правила за прилагане на собствена преценка улесниха компаниите. Последните години фирмите преминаха към счетоводство с приемлива стойност, при което активите се основават на текущите пазарни условия вместо на историческите цени. „Когато става дума за оценка, това, което мисли един, е съвсем различно от това, което мисли друг", посочва Джон Глин, партньор в PricewaterhouseCoopers, оглавяващ оценяването във фирмата. Страхът е, че компаниите могат да разчитат на раздути оценки за всички видове активи, включително контракти, стоки и недвижими имоти. Ако е така, в счетоводните книги се крият неприятни изненади за инвеститорите.
ЗАБАВЯНЕ НА ОТПИСВАНИЯТА?

Вземете осчетоводяването на придобитите по време на бума компании. При покупка на друг бизнес платената премия се осчетоводява като актив, наречен goodwill (включващ положителната търговска репутация, клиентите и т.н.). По време на срива много сделки са загубили стойността си. Но корпоративните счетоводители, които разполагат с голяма свобода при тези счетоводни правила, забавят отписванията до последния възможен момент. Когато признаят загуба, свързана с придобиването, ударът е съществен. „Няма да видим проблема, докато не стане по-голям от очакваното", предупреждава Ричард Слоун, професор в Berkeley Haas School of Business към University of California. 

В такава ситуация могат да се озоват инвеститорите от Huron Consulting Group. Фирмата, основана от бивши консултанти от закритата Arthur Andersen Group, погълна няколко компании, след като излезе на борсата през 2004. Свързаната с това „търговска репутация"е $506.5 млн., според фирмата за проучвания Audit Integrity. Но изследователите смятат, че Huron е раздула печалбите си през годините с $56 млн. Компанията вече коригира печалбите за три години с компенсации, свързани с тези придобивания, ревизирайки на 31 юли печалбите за периода от $120 млн. на $63 млн. Комисията по ценни книжа и борси разследва корекцията, а Huron заявява, че оказва съдействие.

За издирване на евентуални проблеми счетоводителите търсят компании, чиито активи като репутация възлизат на 20% и повече от общите им активи. Това е знак, че „търговската репутация" съставлява все по-голяма част от счетоводния баланс и печалбите могат да бъдат засегнати по-късно. Тази репутация представлява над 65% от активите на Huron. 

Доклад на Audit Integrity установи, че от 5514 компании с пазарна стойност от над $100 млн. 668 имат goodwill активи над 20% праг. Списъкът включва обременени с дългове бизнеси като Virgin Media и TicketMaster Entertainment. И двете компании отказаха коментар.

Друг предупредителен знак е растящият куп „натрупани" активи. В т.нар. счетоводство с натрупване компаниите признават продажба или разход, когато сделката е сключена, вместо при получаване на парите. В резултат паричните потоци и печалбите невинаги си съответстват. „Ако парите не са в брой, има високо ниво несигурност и субективност", отбелязва Брент Илър, съдебен анализатор в Gradient Analytics.

Притеснението е, че компаниите маскират резултатите, използвайки тези тактики. Да вземем Amazon.com. Oсновният й бизнес с продажба на книги, DVD и CD остана на същото ниво през второто тримесечие, а паричните потоци изглеждаха стабилни. (Amazon публикува печалбите си за второто тримесечие след отпечатването на този брой.) Защо печалбите и паричните потоци не са в синхрон? Някои анализатори предполагат, че Amazon манипулира задълженията си към кредиторите. Джефри Мидълсуорт от Behind the Numbers, фирма за проучване, предполага, че задълженията възлизат на 195% от материалните запаси на Amazon - т.е. компанията продава на клиентите много преди да плати на доставчиците. През второто тримесечие Amazon е плащала фактурите за 65 дни, срещу 58 в началото на годината. „Правят пари на гърба на доставчиците", казва Колин Джилис от консултантската къща Brigantine Advisors.

На подобни ходове, изчислява Мидълсуорт, се дължат 70% от паричните потоци на Аmazon през последната година. „Също като ластик, който се разтяга - обяснява той. - Компанията не може да запази ситуацията." Накрая тя ще трябва да се разплати, което би сринало паричните потоци. Amazon отказа коментар.

От друга страна, някои компании са твърде толерантни към неизправните си клиенти. Мениджърите класифицират тези вземания от длъжници като „съмнителни", ако мислят, че няма да им се плати. Според Мидълсуорт близо една пета от клиентите на First Solar, производител на енергийно оборудване, предоговарят условията, за да получат по-ниски цени. Но First Solar не отчита тези сметки като съмнителни. Компанията не бе заделила резерви за договорите до второто тримесечие, когато начисли дребните $7 млн., свързани с вземания. „Няма чак такава прозрачност за начина на осчетоводяване на приходите - изтъква анализaторът Бен Панг от фирмата за изследвания Caris & Co. - Загрижени сме, че компанията прави така, че оценките да изглеждат по-добри в краткосрочен план." First Solar отказа коментар. 

Рецесията ли предизвиква тези явления, или става дума за отдавнашни нарушения, излизащи наяве в трудни времена? Във всеки случай изниква въпросът за качеството на корпоративните печалби - ситуация, която ще е строго наблюдавана от регулаторите. „Хората не разбират, че манипулирането на счетоводството невинаги е сложно - подчертава Тоби Бишъп, директор на Deloitte Forensic Center, подразделение на счетоводната фирма. - То става и с едно драсване на химикалката." I BW I

Няма коментари:

Публикуване на коментар